Newsflash.

Idag är jag förkyld.

I Guardian idag:

  • Royal Bank of Scotland, som räddas av brittiska staten med £20 miljarder för att klara sig ur finanskrisen, kommer i år att betala ut bonusar till tusentals av sina höjdare. Alltså pengar som kommer från skattebetalarna, alltså skattebetalarna som får sota för bankhöjdarnas misstag.
  • En bra artikel skriven av en man som själv är svart amerikan, skeptisk till att Obama som president plötsligt skulle innebära slutet på rasism och orättvisor i USA.
           Back in February 2007, when Obama announced his candidacy, this never made much sense to me. The fact that my son suddenly has a tiny theoretical chance of getting to the White House is less important than the more real chance of his ending up behind bars (one in three black American boys born in 2001 will do so) or dead (three black kids are shot every day). I wanted a president who could change the odds for the many rather than raise the stakes for a few. I didn't care what they looked like. It wasn't that I didn't understand the symbolic importance of his bid. I just did not want to mistake it for substance.

  • En fotoreportage om Storbritannien beskriver Brighton såhär:
           Being in Brighton reminds me of living in a cartoon. Everything is exaggerated: the gays are very gay, the tack is very tacky, the refined is very refined.

  • I Saudiarabien finns diskriminering mot kvinnor värre än apartheid i Sydafrika. Detta är inte Guardians ord, utan Katrine Kielos. I Guardian idag berättas om att världens största universitet för kvinnor ska byggas utanför Riyadh. Kvinnor utgör idag 58% av Saudiarabiens universitetsstudenter, men bara 16% av arbetskraften. Kvinnor får t ex inte köra bil eller cykla, eller resa med sina barn utan skriftlig tillåtelse från barnens far. Saudiarabiska kvinnor får studera utomlands, om de är gifta och åtföljs av en manlig förmyndare.
Från mitt eget liv rapporteras:
  • Jag är förkyld.
  • Det har regnat hela dagen. Mina skor blev jätteblöta.
  • Jag ville kompensera för de dyra pengar jag lade ut på bussbiljetter igår, som sedan knappt användes. Maximerade dagens biljett rejält genom att nöjesåka busslinjen med finast utsikt.
Iakttagelse angående britter och regn:
        Jag har  förbryllats många gånger över britternas attityd till regn. Det här landet är ju känt för sina frekventa regnskurar, därför har jag alltid antagit att människorna här skulle ha utvecklat ett bra förhållande till det eviga regnet. Men de blir precis lika nedslagna av en regnig eftermiddag som folk därhemma! Det är ju helt galet. Hur överlever de?
         Dessutom finns här mycket mer läckande tak, översvämmade dagbrunnar och dylikt än hemma. Som om de inte lärt sig bygga runt regnet. Idaglade jag dessutom märke till att brittiska dubbeldäckare (som finns i överflöd) inte har vindrutetorkare på övervåningen. Dessutom blir bussfönstrena här totalt igenimmade så fort det blir regnväder. Varför?

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag vänjer mig aldrig vid vinter och kyla. Så jag förstår.

2008-11-02 @ 18:26:13
URL: http://snigelfisk.blogg.se/
Postat av: /Ronny

Oerhört intressant och kul inlägg:-) Makro och mikro. Mer finanskris (gärna engelska citat)



Jag tror att även Norrlandskusten - de blå bussarna - saknar vindrutetorkare på den övre våningen. Vill minnas en resa då jag hade nöjet att uppleva Höga Kusten genom dubbeldäckarens fönster, men rester från en fågel? Fjädrar och kladdigt var det iaf!



Håller med Stina om vinter och kyla. Väntar på leverans av en varm Fjällräven.

2008-11-04 @ 18:32:03
URL: http://polackenronny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0