Dagen efter

Okej, Halloween blev lite av ett fiasko. Min banköverföring från Sverige kom fram, så jag hade, oväntat, pengar.Efter att ha svängt fram och tillbaka mellan olika möjligheter att spendera kvällen råkade jag träffa Jack vid ett övergångsställe i stan. Han tyckte att jag skulle komma hem till dem för 'Halloweenlekar' och sedan följa med dem ut, troligtvis till Arc som hade sextiotalstema, fundraiser för 3D Design (som också råkar vara Alecs program). Jag blev plötsligt jättepeppad och köpte mig ett stort vitt påslakan för £2,50 på en välgörenhetsaffär. Denna rev jag till långa bandageremsor som jag virade in mig själv i, mummy style. Inte helt praktiskt, men tack och lov inte ens i närheten så obekvämt som Alecs mumievariant, som bestod mest av att han virade in sig själv i brun packtejp.

Alec skulle på förfest hos några förstaårsstudenter uppe i Chalvington (just det hus som jag bodde i förra året...) och jag skulle till Jack och Liz. Vi räknade med att ses nere på Arc. Alec hade inga fickor på sin packtejpsutstyrsel, och blev därför telefonlös.

Hemma hos Jack och Liz på Bentham Road var det förfest, som ärligt talat var ganska trist. Vid tio slog vi på tv:n för att se upplösningen på Dead Set, zombie-bigbrother-serien som jag har följt i veckan. Sedan gjorde jag mitt yttersta för att få folk på fötter och iväg in till stan. Några hade biljetter till ett nyöppnat ställe, New Hero, och så ville alla hänga på och gå dit. Jag hade varken lust eller möjlighet att betala £7,50 i inträde, och envisades med att Arc skulle vara roligare. Det är allmänt känt att konststudenterna har bäst utklädsel, och sextiotal är ju aldrig fel! Jack envisades med att han inte gillar Arcs lokaler. Så blev det tillslut så att vi gick ner på stan tillsammans, men jag vinkade av dem halvvägs och drog ner till Arc. Jag visste ju att Alec och förmodligen hans housemates också, skulle dit. Och klockan var vid det laget redan midnatt, så jag kände mig säker på att de skulle vara där vid det laget.

Så var det förstås inte. Jag cirkulerade klubben några varv och gick sedan ut. Kunde inte förmå mig att ge upp helt, så jag hängde kvar vid strandpromenaden ett tag och spanade efter någon jag kände igen. Under tiden fick jag en chans att se en annan sida av Halloween... Människor i halvskrikande konversation, för fulla för att fatta vad den andra säger; en tjej som håller i sin kompis som spyr vid ett trappräcke; alla de som går runt och inte alls ser ut att ha en helt 'wicked' party; folk som går och gråter; en tjej som springer förbi i panik; och överallt: folk som fryser fryser fryser.

Tillslut gav jag upp och tog en buss hem. Varför finns det ingen sport på tv när jag för en gångs skull vill kolla på det? Har saknat det den senaste tiden. Skulle till och med kunna kolla på en Premier League-match.

Ångrar inte att jag gick ut, ångrar ingenting. Men surt med mina brända pengar.
Inträde, Arc: £3
Bussbiljett + nattilläg: £4,50


Såhär dagen efter undrar jag varför jag var i Brighton överhuvudtaget, när det verkar ha varit årets party i Londons finanskvarter.


Bandet som spelar är helt grymma Carnival Collective, som även råkar vara Brightonbaserade. Har sett dem live. Jävlar vad de svänger!

Kommentarer
Postat av: Erika

Synd att höra att kvällen inte gick som planerat. Jag skulle inte ha något emot att vara i London nästa Halloween ;) Hoppas du får en rolig lördagskväll iaf :) Ska dra iväg till Johanna och Johan nu, för middag och kanske utgång på Statt, där de har Halloweenmaskerad ikväll. Kram!

2008-11-01 @ 16:10:48
URL: http://erenius.blogg.se/
Postat av: Hugo

Jag vidhåller att halloween är, per definition, ett principiellt fiasko.



Jo, det tuffar väl på sådär. Har varit på en arbetsintervju där jag gått vidare till "andra omgången", så vi får se...

2008-11-01 @ 21:40:51
URL: http://piningforthefjords.blogg.se/
Postat av: mamma Gunnel

Ja du Monika, hur det kan bli...

Låt mej ge en annan bild, kvällen efter - Allhelgonadagen - i ett hörn av Sverige:

kolsvart kväll, stjärnklart, minus nio grader, vindstilla. Besöker kyrkogården i Fällfors, mitt i skogen,naturligtvis efter att alla andra gått hem. Inte ett ljud hörs, bara någon avläsen bil. På alla gravar lyser brinnande lyktor. Det slår mej - här går vi mitt i natten (nästan) på en kyrkogård - och det känns inte alls kusligt. Lugnt och fridfullt bara. Kontraster, eller hur?

2008-11-02 @ 14:20:45
Postat av: /Ronny

Se där, äntligen ett inlägg som verkligen tar upp finanskrisen i U.K.! (och då mer än inlägget om den intressanta föreläsningen som du stannade hemma ifrån pga av regn)



Hoppas att din nästa kväll ute blir bättre:-) Kanske kan du återanvända din partyutstyrsel;-) ??

2008-11-02 @ 21:20:28
URL: http://polackenronny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0