En dryg vecka i ryggsäck

Förra veckan var: Umeå - Tensta - Biskopsgården - Malmö.

I Göteborg var jag med om två helt fantastiska saker. Det första var ett besök på Valhallabadet med Ellen och 1500m bröstsim. Det andra var Ellens fyrarättersavskedsmiddag med mycket folk kring ett litet bord, en otrolig lasagne (efter Göran Perssons recept, hm...) och fantastisk kladdkaka med chokladkolatopping och glass. Och bananer stekta i kanel och sirap med mer glass.

Marxkursen i Malmö i helgen lärde mig att: Marx ansåg sig fått fram, inte så mycket en utopisk ideologi att sträva efter, utan snarare ha kartlagt en historisk process och vad den oundvikligen kommer att leda till. Och att i tider av ekonomisk nedgång kommer vågor av strejker. Och att strejker i offentlig sektor är komplicerade eftersom de aldrig leder till förlorad inkomst för arbetsköparen, utan snarare plus i kassan (eftersom hela offentlig sektor är ett medvetet förlustprojekt). Och att den industriella utvecklingen i världen, som gör fler och fler rikare, är helt beroende av en stor massa att proletärisera för att skapa alla dessa vinster åt det fåtal som blir rikare och leder därmed till en än mer ojämlik värld med större klyftor mellan rik och fattig.

Det var en riktigt intressant kurshelg. Och spännande. Jag hade glömt hur det var att vara på SSU-kurs.



Folk var väldigt sociala. Det var inte jag. Men jag tyckte det var jättekul att träffa Västerbotten-SSU:are som jag inte träffat på år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0