Nu bor jag i Glasgow.

Jag ar pa plats!

Tyvarr finns inget fungerande internet i lagenheten an sa lange, sa bilder far vanta. Varken mitt tradlosa, min mobil eller Danils mobil funkar for att komma ut pa internet, sa det blir formodligen inget internet forran Danils bredbandsabbonemang har flyttats.

Danil har akt tillbaka till Brighton for att hamta mer grejer. Jag vinkade av honom klockan atta i morse. Forst tankte jag pa hur ensamt det kommer att bli utan honom, hur kall sangen kommer vara och sa vidare. Sedan tanke jag pa att jag kommer ha tva stora kuddar och ett king size-tacke for mig sjalv! Nar jag hade vinkat av honom gick jag ner pa stan for att hitta ett bibliotek. Det kanns helt fantastiskt att vara ensam i Glasgow! Jag har bara varit har med andra manniskor forut. Det kanns som att jag har hela stan for mig sjalv, fast jag delar den med en dryg miljon andra manniskor. Jag kanner verkligen inte en kotte i Glasgow och det kanns sa BRA! Nu nar Danil akt betyder jag absolut ingenting for nagon har. Jag skulle kunna falla ihop och do och ingen skulle marka det. Inte forran Danil forsoker ringa och paminna mig om att kopa cykelhjalm.

Jag bara njuter. Det galler att suga pa det sa lange det varar.

Igar gick vi till Ibrox, typ pa andra sidan Glasgow, for att kopa cykel till mig. Sedan gick vi tillbaka. Vi har upptackt att det tar fyrtiofem minuter att promenera fran varan lagenhet till mitten pa Buchanan Street i Glasgows centrum. Vi bor med andra ord inte sa langt ut som vi trodde. Med cykel blir det nog inga problem att ta sig till universitetet i West End.

Cykeln kostade £40, vilket var ett bra pris for en begagnad cykel i fint skick, som den har. Den har inga varsellampor och inget las, men det hade jag raknat med. Den har dessutom inga stankskarmar, pakethallare eller ringklocka. Det borjar bli mycket saker som ska kopas till. Maste ha hjalm ocksa, saklart! Men arligt, ringklocka hade den val kunna ha atminstone? Inte i det har landet.

En av de absolut forsta sakerna jag gor i en ny stad ar forstas att skaffa bibliotekskort. Just nu sitter jag pa det imponerande Mitchell Library. Det ar fantastiskt. Trots den pampiga (men fina) fasaden ar det jattetrevligt inuti och inte alls sa skrammande som jag trodde det skulle vara. Och det ar STORT! Stort och luftigt och manga vaningar med olika samlingar, och hjalpsam personal. Och det ar inte helt tyst har heller. Pa bottenplan (vid datorerna, dar jag sitter) finns ett bibliotekscafe.



En kul grej ar att vi bor tva kilometer fran Celtic Park.

Kommentarer
Postat av: Ronny

Så trevlig läsning:-) Skönt avbrott i ett annars väldigt intressant ämne kulturekonomi (jo det heter så har jag lärt mig. Superintressant!).



Du känner alltså inte en enda kotte, eller skotte. Hoppas att ensamheten inte varar för länge bara.. Men jag förstår vilken härlig känsla du innehar! Njut!



Är det kanske som bibliotekspersonal man kanske kommer att träffa dig... om några år...?



2009-05-12 @ 14:49:55
URL: http://polackenronny.blogspot.com
Postat av: Anna

Härligt att du äntligen landat i Glasgow.

Numera går jag utan glasögon=).. Operationen gick bara fint. Tog ca:20 min, helt otroligt!

Vilken härlig kille du verkar ha träffat.

Lycka till i den nya staden!

2009-05-12 @ 20:00:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0