Tillvaro i Glasgow

Jag har som sagt inget internet. Bredbandet i lägenheten kommer inte installeras förrän jag åker hem. Jag är hemma den fjärde juni, alltså om precis en vecka. Sitter på ett café i West End och dricker chai med jättemycket sojamjölk, Danil sitter mittemot med sin dator.

Medan han var på sina turer till Brighton hann jag upptäcka hur otroligt långtråkigt lidet är att vara ensam. Jag har däremot blivit en flitig biobesökare, med en eller två filmer om dagen. Har ingen aning om animerade Coraline går i Sverige också, men den var rätt bra. Den och I Love You, Man, som var riktigt rolig, och inte lika blåst som en Hollywoodkomedi om relationer kan vara.

De senaste veckorna har jag roat mig bland annat med långa cykelturer. Tydligen finns en cykelväg mellan Glasgow och Loch Lomond. Den vore kul att cykla någon gång. Hittills har jag bara cyklat till Muirhead, vilket är ganska precis en mil enkel väg. Muirhead är ett litet samhälle som ligger mitt i en massa landsbygd, så utsikten var jättevacker, med stora gröna fält och högländerna vid horisonten.

I början av veckan cyklade Danil och jag till IKEA, för brödkavel, wok, diskborstar och lingonsylt och annat som går ner i två cykelväskor och en ryggsäck. IKEA i Glasgow är inte så bra på veganmat, upptäckte vi. Jag åt vegetarisk tomatsoppa "utan mejeriprodukter" och hoppades de visste vad de pratade om. Däremot är maten billig, så det blev mycket bröd och frukt och en och annan chipspåse.

Rasistiska, fascistiska "kasta ut alla invandrare"-British National Party är på offensiven i EU-valet. Eftersom Europaparlamentsplatserna tilldelas mer proportionerligt än brittiska parlamentet (som för närarande har tre partier) ser många små partier det här valet som sin chans att få in en fot. BNP har skickat ut flygblad till i princip varenda brevinkast i Storbritannien. Jag fick ett förra veckan, vilket är lite lustigt, eftersom både jag och Danil hör till fienden, dvs icke-britter som lever här och befläckar den rena brittiska kulturen och dessutom stjäl britternas jobb. Inte för att någon av oss har något jobb, men avsikten finns ju där. Jag har förutom fri hälsovård dessutom tillgång till bidragssystemet, utan att ha betalat skatt. (varför jag inte betalat skatt vet jag inte, misstänker att det kommer att slå tillbaka på mig efter nästa års deklarering - i och för sig har jag bara tjänat sex-sju tusen kronor än så länge, då kanske de inte kräver skatt av mig...)

Jag besvarade BNP:s flygblad med att skriva ett personligt BNP-fientligt brev till mina grannar.

Kommentarer
Postat av: mamma

Och i Sverige har vi sverigedemokraterna som anstränger sej att se seriösa o rumsrena ut. Tex min mamma har fått en vacker broscyr med sommaräng o små barn, plus valsedlar. Vem fick du valsedlar av, frågade jag, socialdemokraterna? (för det har Tage fått) Just det,säger mamma. Hon visste inte skillnaden. Hur många kommer att låta sej luras?

Dessutom tilltalas hon nog av begränsning av invandring, hon känner sej främmande med alla nationaliteter som bor runt om.

2009-05-29 @ 23:13:00
Postat av: Anna

Snart kommer du hem!!! Så roligt=)Eftersom jag har första parket till torget från min arbetsplats så kan jag säga att alla partiers torgmöten har sett riktigt likadana ut..dvs. en eller två ensamma talare som står och pratar ut i tomma intet. Har dom tur så har någon pensionär suttit på en bänk och lyssnat. Riktigt trist eftersom detta val är viktigare än många tror. Men så kom Sverigedemokraterna hit tidigare i veckan och det blev fullt med folk framför Åhlens och hela åtta poliser var utstationerade + en civilpolis. En motorcykelpolis stod riktigt mitt i smeten. Trist att ett sånt parti ens får åhörare.

Hoppas ni får en härlig helg. Här ska det bli soligt och varmt, jippi!!

Kramar

2009-05-30 @ 11:54:17
Postat av: malin

jag älskar när du blir små militant och gör egna aktioner. det får mig att vilja vara likadan, mer får dock inte upp mig ur stolen. kanske kan vi med gemensamma krafter förena oss i kampen. Ja, idag tror jag att det var sossarna som var utanför jobbet. jag målade väggar så jag hörde brottstycken då dörrarna var öppna en längre stund. de pratade om vägverket och regeringen som vägrade ge pengar så jag tror de pratade om vägarna i norr. eller nåt.Piratpartiet har stått på torget med sin flagga nu och då också, men om de pratat vet jag inte. ´vi ses snart!

2009-05-30 @ 19:36:20
URL: http://silverklackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0