Det är skönt att inte vara ensam.



Söndag kväll. Jag har inte varit utanför lägenheten sedan jag kom hem från universitetet i onsdags. Jag mår bättre nu, men Danil släpper inte ut mig än. Idag åkte han in till stan enkom för att köpa hostmedicin till mig, då våra lokala apotek har stängt söndagar.

Det har verkligen inte hänt någonting på fyra dagar och jag har ingenting nytt att berätta. Jag och Danil har ingenting nytt att säga till varandra, så vi har börjat säga saker vi inte alls menar, och sedan ta tillbaka dem. Mest handlar det om att vi ger ironiska svar till varandra och svarar tillbaka med ironi. Det brukar bli ganska många vändor fram och tillbaka. Det är helt poänglöst, men det fördriver tid. Och det blir ju ändå som något slags samtal.

Filmer har det blivit några stycken. Till exempel såg vi Män som hatar kvinnor. Den engelska texten försvann efter halva filmen, så jag fick tolka, replik för replik, tills vi kom på att ladda ner en annan version, med komplett text. Kulturutbytet har sedan fortsatt med att vi följer en rysk filmatisering av Dostojevskijs Idioten i fem avsnitt, som finns upplagd på YouTube, med varje avsnitt som tio delar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0