Förkylningen slår till!

Efter att i tre veckor lyckats undvika hostandet och snorvlandet som pagar i vartenda horn av universitetet har nu aven jag drabbats av fenomenet Freshers Flu som uppstar varje host nar tusentals nya bakteriekulturer fran olika stader och lander ska trangas ihop i korridorer, klassrum och forelasningssalar. Eller det ar val snarare som en dalig forkylning. Och Danil staller upp ratt mycket med matlagning och sadar.

Just nu haller jag pa att lasa Pasternaks Doctor Zjivago och One Day in the Life of Ivan Denisovich av Solzjenitsyn. Det ar for kursen Slavonic Studies som jag laser istallet for tyska. Jag gillar bada tva, men kanske Solzjenitsyn mest, for hans bok ar fyrahundra sidor kortare och dessutom valdigt rattframt skrivet. Men Zjivago ar ocksa bra. Det handlar om Jurij Zjivago och borjar nar han ar en liten pojke, foljer hans ungdomsar, nar han tar sin lakarexamen, tjanstgor vid fronten under forsta varldskriget, och sedan nar revolutionen kommer. Och sa vidare.

I Politics haller vi pa med brittiska parlamentet och regeringen och hur hela systemet fungerar. Hela veckan har min superengagerade forelasare pratat om Cabinet. Jag tror att Cabinet ar regeringen. Nagon som vet?

Kommentarer
Postat av: mum

På sv.wikipedia: På svenska kan den sittande regeringen under en valperiod kallas ”ministär” men även enbart ”regering”. I många länder motsvaras regeringsorganet av regeringschefen och ett ministerråd, i vissa länder kallat kabinettet (Cabinet i Storbritannien, Bundeskabinett, Kabinett eller Bundesregierung i Tyskland)

Bra att du är förkyld nu (som jag) o inte när vi hälsar på! Vi får brev nu om vaccination mot the swine flu, tyvärr har den redan brutit ut..

2009-10-09 @ 19:03:00
Postat av: malin

ingen aning, kom du på svaret?

2009-10-09 @ 22:05:12
URL: http://silverklackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0