Bakverk

Nu ska jag gora en riktigt smarrig uppdatering: allt BAKANDE som jag haft for mig den senaste tiden!

Wienerbrod! Enligt tips fran Kopanda-bloggen: jag kopte fardig smordeg, bakade ut den med massor av florsocker (istallet for mjol, for att gora den sot) sedan rullade jag upp kanterna och fyllde med Alpros vaniljsas. Eftersom den var kall bakade jag forst degen i fem minuter, tog ut och hallde pa vaniljsas, sedan ytterligare tio-femton minuter i ugnen. Jag hade kunnat garnera dem med glasyr, ringlad smalt choklad eller hackade notter. Sanningen ar att jag inte iddes. (vet ni hur lang tid det tar innnan glasyr stelnat pa heta wienerbrod?) Gott blev det i alla fall. Nasta gang kanske jag gor lite extra anstrangning.

Det har ar helt enkelt kastanjer (mmmm!) doppade i smalt mork choklad. Det blev gott, men inte sa speciellt. Skulle ha behovts ett tjockt lager av choklad sa hade det nog blivit himmelskt. Nasta gang!

Och sa till mina muffins! Gjorde en sockerkakssmet (enligt Danils standardrecept), gjorde halften med pepparmyntsolja och halften med kakao, bakade i muffinsformar, garnerade med en mockaglasyr och kokosflingor. Supergott! Gjorde om dem nyligen med mycket mer glasyr, sa att det tackte alla muffins, vilket blev annu battre, men vi at upp dem innan jag hann ta kort. Alskar kombinationen choklad, mint, kaffe och kokos. Allt gott i ett!

Har ar nagra dammsugare som jag gjorde for ett veganskt knytkalas. Jag presenterade dem som "hoovers" och de blev en direkt favorit! Istallet for den vanliga degen gjorde jag chokladbollssmet med mindre choklad och extra mycket kaffe, som jag sedan rullade i fargad marsipan och doppade i choklad. Det blev hur manga som helst, men de gick at snabbt :)

For en Eurovisionfest (ocksa ett veganskt knytkalas) vagade jag mig pa en prinsesstarta! Jag har aldrig forut bakat en tarta fran grunden. Jag gjorde en botten med Danils sockerkakssmet (SA anvandbar!) och som fyllning anvande jag frysta hallon blandade med sojagradde (sakert lite socker ocksa!) och mosad banan med citron, mest for att det inte skulle bruna sa forfarligt. Jag tackte hela alltet med sojagradde (den tyska varianten) och marsipan som jag fargat gron och kavlade ut. Tyvarr visade det sig att det ar otroligt svart att kavla ett marsipanlock. Det fastnar och gar sonder hela HELA tiden. Tillslut bestamde jag mig for att gora ett lapptacke, och tacka skarvarna lite snyggt genom att blota marsipanen, som man gor med vetedeg. Och sa pudra med florsocker. Vi lade tartan i en stor kartong och gav oss i vag till festen. Men efter resa med buss och tunnelbana hade skakningarna gjort att alla "lappar" gled isar och hela tartan holl pa att kollapsa. Inte snyggt blev det! (se bild nedan) Som tur var var det en valdigt god tarta. (inte minnst dagen efter, nar den fatt sta i frysen och vi at en halvtinad restbit - typ som glasstarta blev det!) Bifogar aven en bild pa festbordet, sent pa kvallen.



Kommentarer
Postat av: Stina

Häftigt!

2010-06-27 @ 22:42:16
URL: http://stinabrannstrom.blogspot.com
Postat av: malin

jäklar va hurtig du har varit! men det kanske man blir när man är ledig och inte har ett jobb..harkel...Jag ska göra muffins ikväll till ett armöte i morgon, kanske ska jag göra glasyr till dom också?

2010-06-28 @ 08:25:16
URL: http://silverklackar.blogg.se/
Postat av: mamma

Så smarrigt!

Vi som trodde att veganer var detsamma som hälsokostare, vi kan nu glömma alla våra förutfattade slutsatser. Och förväntningarna inför dina veckor hemma i Kåge är skyhöga!

2010-06-29 @ 13:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0